Csomagok és emberek – postai autóbuszok egykor

Ha valaki hazai busztörténeti szakirodalmat olvas, akkor általában 1915. március 1 az az időpont, amely említésre kerül. Budapesten ugyanis akkor indult el a menetrendszerű autóbusz-közlekedés. Ez valóban fontos időpont. Ám 1910. augusztus elseje is hasonlóan lényeges dátum. Több éves előkészítő munkálatokat követően Hieronymi Károly kereskedelemügyi miniszter megbízásából a Magyar Királyi Posta üzemeltetésében Károlyvárosban (Karlovac) megindult az autóbusz-forgalom. Ez csupán a nyitány volt – 1913-ra több száz kilométeres hálózat alakult ki 32 autóbusz részvételével. Ezek a járatok egészen 1917-ig üzemeltek. Előzmények Már az első ismert hazai automobil-tulajdonos, Hatschek Béla is autóbuszban gondolkodott. 1893-ben, amikor Budapesten a fogatolt omnibusz-járat üzemeltetését új kezekbe akarták adni, ő is benyújtott pályázatot, amelyben a motoros omnibuszok mellett érvelt. Ugyan a korabeli lapok szerint egy „húsz személyes” jármű bemutatójára is sor került, ám akkoriban még nem léte...

Csomagok és emberek – postai autóbuszok egykor

Hamarosan átirányítunk a teljes cikkhez → Autoszektor

Ha nem irányítanánk át automatikusan, kattints ide!