A tárgyiasult modern burzsoázia

Teszt: Renault Rafale 300 - 2024.

2025.04.05. 16:45

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól – de néha elég egy vonal, egy forma, hogy valami több legyen egyszerű tárgynál. A Renault Rafale egy újabb SUV-kupé, de valahogy mégis más. Én ezt éreztem, amikor megláttam, ezért is érdekelt, hogy ez csak egy újabb szexi tárgy, vagy több annál? A végeredmény ambivalens.

Az SUV-trend megállíthatatlan, egy öngeneráló folyamattá fejlődött. Egyre több a nagy, magasépítésű autó, egyre kevesebben akarnak kicsibe ülni, emiatt még többet gyártanak belőlük, és így születnek meg az olyan alkategóriák, mint a crossoverek vagy az ellentmondásos kupé-SUV-k.

A kategória születése a SsangYong Actyonra vezethető vissza, de a BMW X6 volt az első, amely valódi sikereket ért el. Azóta egyre több gyártó portfóliójában találunk ilyet, sőt, néhányan már egynél többet is kínálnak – ilyen a Renault is, amely az Arkana után elhozta a fölé pozicionált Rafalét.

Amiben a franciák még mindig verhetetlenek

Furcsa perverzió, hogy nem szeretem az SUV-formát, de ha kupésított, valami bizseregni kezd bennem. A Rafale esetében sem volt ez másként – számomra ez a legszebb a kategóriájában. A robusztus megjelenés tele van apró részletekkel, amelyek közül a legfinomabb a tetővonal; mint egy lefelé ívelő ecsetvonás, amelynek végét a festő picit felfelé húzta – ez a kis hátsó légterelő. Egy apró részlet, mégis kiemeli az egész formát.

Hasonló finom elem a fekete rombuszokból álló hűtőmaszk mögött megbújó Alpine kék szín, amit a palaszürke fényezés még inkább kiemel. Első-hátsó fényszórói belesimulnak a formába, mintha azokkal együtt préselték volna.

A Renault mostani formanyelve tökéletes középutat talál a divatos, mainstream stílus és az egyediség között. Részleteiben egyedi, de közben azokat a dobozokat is kipipálja, amelyek a mostani autók dizájnját jellemzik. Nem rugaszkodik el annyira a megszokottól, mint a Hyundai Ioniq 5, de nem is olvad bele annyira a tömegbe, mint egy Nissan X-Trail. Mindez persze szubjektív, de egy hét alatt többen fordultak utána, mint gondoltam – vagyis tényleg van benne valami, ami miatt vonzza a tekinteteket.

Tükörterem, de nem a Versailles-i

Gyönyörű, különleges belterű francia autóból rengeteg van. Csak hogy néhányat említsek: Citroën DS, Peugeot 604, Renault Vel Satis. Mindegyik a maga módján kicsit furcsa, de egyedi és szép. Azóta a gyártók nagy részéből kikopott a Liberté, Égalité, Fraternité, helyét átvette a konzumerizmus. Ez alól a Renault sem kivétel, pedig látszik, hogy próbálkoznak.

Kapcsolódó
A franciák koronaékszere

A franciák koronaékszere

Az autós világ hét csodájának egyikét, az Istennőt, vagyis a DS-t a Citroën alkotta meg. Ezt egy évtizede itthon restaurálták, azóta használják.

A Rafale Atelier Alpine felszereltségben tényleg igyekszik prémiumérzetet kelteni. Világító Alpine-embléma a háttámlában, fűthető, masszírozós ülések, mindenhova elérő hangulatfények, folyadékkristályos panorámatető, francia zászlós varrások és egy csipet velúr a kormányon. Már az első beülés után érezni: ebbe fektettek pénzt és energiát.

Hatalmas központi kijelzője éppen annyira van lejjebb pozicionálva, hogy ne legyen a látóterünkben, vezetés közben szinte teljesen ignorálhatjuk, hiszen a fontos funkcióknak (légkondi, média, tempomat, fényszórók, vezetési mód) mind van külön gombja vagy kapcsolója. A navigáció pedig a digitális műszeregységen is megjelenik, hála a Google-alapú rendszernek (ha CarPlayt vagy Android Autót használunk, akkor a Waze-t látjuk itt).

A prémiumhatás nem ment a praktikum kárára: az ajtózsebek nagyok, a váltókonzol és a könyöklő több rekeszt rejt, de a legötletesebb megoldás a telefontöltővel kombinált csuklótámasz, amely egy sínen mozgatható, hogy mindenki megtalálja a kényelmes pozíciót.

Az igazi meglepetés viszont a hátsó sorban rejlik: kimondottan jó hátul ülni. Az üléssor kényelmes, az ülőlap hosszú, láb- és fejtérből rengeteg van. A középső ülésbe integrált könyöklő multifunkciós: találunk benne egy-egy pohártartót, telefontartót, két USB-C portot és egy apró tárolót. Ötüléses, de inkább egy nagyon kényelmes négyfős beltérnek nevezném.

A csomagtér VDA-szabvány szerint 539 liter, ami méretkategóriájában nem kiemelkedő (referenciaként a Skoda Enyaq Coupéban közel negyven literrel tágasabb, az Audi Q5 Sportbackben pedig 515 liter), de bőségesen pakolható, két szatyorakasztó is belefért, valamint a töltőkábelnek is jutott hely a padló alatt.

A Rafale beltere pozitív csalódás, bizonyítéka annak, hogyan lehet valami egyszerre stílusos és praktikus. Az összhatás viszont mégsem elég grandiózus: mintha a Versailles-i tükörterem berendezését a Festetics Palotába tették volna. Szép, de nagyobbat érdemelne.

A több tényleg jobb?

Berci kollégám tavaly hosszasan kifejtette, hogy mi a gond a hibrid, 200 lóerős Rafaléval: a hibrid rendszer és a belső égésű motor közötti váltás lomha. Ez a 300 lóerős, összkerekes plug-in hibridre már nem igaz.

Kapcsolódó
A rombusz szexi, csak nem tudja mit akar

A rombusz szexi, csak nem tudja mit akar

A Renault új csúcsmodellje egy feltűnően szexi kupé-SUV remek beltérrel és a lemezek alatt némi bizonytalansággal.

Feltöltött akkumulátorral az 1,2-es turbómotor csak erőteljes gyorsításkor indul be, egyébként az elektromotorral párhuzamosan dolgozik. A két rendszer közötti váltás menetdinamikában észrevehetetlen. Egyedül az elindulás lehet problémás: az első kerekek hajlamosak kipörögni.

Ha az akkumulátor lemerül, hagyományos hibridként működik, de ilyenkor a 200 kilogramm plusztömeg miatt a fogyasztása 8-9 liter körül alakul – ami nem túl takarékos. Viszont, ha töltjük, a fogyasztás stabilan 0-2 liter között tartható, az elektromos hatótáv pedig 70-100 km között mozog.

Senkit nem ér meglepetésként, de a rengeteg Alpine logó nem a rájuk jellemző vezetési élményt sugallja. A Rafale plusz 100 lóerővel is egy kényelmes utazóautó, amiről főként az aktív futóműve tehet - és ez dicséret. A kanyarokban feszes, prediktív futóműve minden esetben jól alkalmazkodott, hogy rezzenéstelen legyen az utazás, és mindezt 21 colos felniken tette. Ehhez társul a pontos, de szintetikus kormányzás, és percek alatt megértjük, hogy nem csapatásra találták ki, de ha sietni kell, azt is tudja.

Megjelenésével lehet igazán érvelni

Ha a piacon mindenképpen egy tölthető hibrid kupé SUV-t keresünk, elég szűk kínálat tárul elénk. Inkább a prémiumok között divat ez a forma, hiszen ott a Mercedes-Benz GLC, a BMW X4 és az Audi Q5 Sportback, de ezek mind legalább tízmillióval drágábbak is. Ha szigorúan csak árakat nézünk, akkor a kedvezménnyel 22,2 milió forintos, fullextrás Rafale a jobb vétel.

Ha a kupéságot elengedjük, bővül a választék, és a Rafale árelőnye is csökken. Egy hasonlóan felszerelt, kedvezményes Volkswagen Tayron 22,7 millió, egy Honda CR-V pedig 22,4 millió forint. Az előbbi is 100 kilométer elektromos hatótávot ígér, és picivel nagyobb, míg az utóbbi már csak 80 kilométert és alig nagyobb a Rafalénál, vagyis nem csak árban, de képességekben sincs jelentős előnye. 21,3 millióért pedig már egy 60 kWh-s, Sportline felszereltségű Skoda Enyaq Coupét is kapunk, vagyis ebben az árkategóriában már bőven van választék, amivel a Rafale csak egy opció lesz a sok közül.

Ha a franciás elegancia és a praktikus térkínálat megnyert, nem fogod megbánni, ha családi autóként, cégesként vagy egymagadnak veszed. Ezzel a modern burzsoázia tagja vagy, a károgók hangját meg elnyomod egy kis  Stromae-val vagy  Édith Piaf fal, a Harman Kardon elég jól szól.

A Totalcar tesztautóit a GreenLine Clean autómosóiban tisztítjuk.

Az oldalról ajánljuk

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

44 perce
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12