nlc.hu
Szabadidő
Itt vannak az okos gumiabroncsok: ennyi mindent tudnak

Búcsúzz el a megszokott gumiabroncsoktól: az új már azt is megmondja, mikor kell lecserélned, és figyelmeztet a csúszásveszélyre

A gumiabroncsok az egyetlen olyan elem, ami biztosítja az autó érintkezését az úttal. Fennállásuk nagy részében csak a vezetés közben fellépő érintkezést biztosították a jármű és a talaj között, de most már adatgyűjtésre és továbbításra is képessé válnak.
Gumiabroncs

A gumiabroncsok új irányú fejlesztése az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerekkel (TPMS) kezdődött, ami után felgyorsult az abroncsokban lévő érzékelők és az autó vezérlőelektronikája közötti kapcsolatok fejlődése.

A modern gumiabroncsgyártók szeretik „okos gumiabroncsoknak” nevezni őket, de az intelligenciájuk még mindig meglehetősen egydimenziós. Egyelőre elsősorban légnyomásadatokat rögzítenek és továbbítanak. De ez hamarosan megváltozik.

A Continental olyan szenzortechnológiát fejleszt, ami a gumiabroncsok futófelületén lévő barázdák mélységét is méri és ellenőrzi. Amint a horonymélység kritikus szintre csökken, az érzékelők értesítik a vezérlőegységet.

Az abroncsok hőmérséklet-érzékelőkkel is fel lesznek szerelve, és figyelmeztetik a hőmérséklet emelkedésére is a sofőrt. Az abroncs hőmérsékletének hirtelen emelkedése ugyanis gyakran azt jelzi, hogy az abroncs hamarosan felrobban. De nem ez az egyetlen feladat, amelyet a hőmérséklet-érzékelőkre lehet bízni. Észlelhetik a nedves felületeket is, ahol az autó elsodródásának veszélye áll fenn, valamint a havon és a jégen való megcsúszás veszélyére is figyelmeztethetik az autóst.

Az érzékelőkkel felszerelt gumiabroncsok hozzájárulnak a biztonságosabb vezetéshez, mivel képesek lesznek időben figyelmeztetni a vezetőt olyan veszélyekre, amelyek befolyásolhatják a jármű reakcióit. A gumiabroncs automatikusan figyelmezteti a vezetőt, ha cserére szorul, ha a futófelület jelentősen elkopott, vagy ha repedés van rajta, amelyen keresztül szivárog a levegő.

A Bridgestone és a Michelin képviselői arra is felhívják a figyelmet, hogy a következő generációs abroncsok a futófelület kopásáról, a futásteljesítményről, a terhelésről, a nyomásveszteségről és egyéb paraméterekről adnak majd tájékoztatást. A finn Nokian gyártó azt jósolja, hogy az „okos gumiabroncsok” még az önvezető járművek előtt fognak megjelenni a piacon .

Az önvezető járművek előfutára

Ahogy a járművek egyre inkább automatizálódnak , egyre több adatra van szükségük , amelyet a gumiabroncsok szolgáltathatnak a biztonságos működéshez.

A jövőbeni fejlesztési fázisok egyike a gumiabroncsoknak a tárgyak internetébe való integrálása is, hiszen az általuk gyűjtött adatok minden, a közös hálózatba bekerülő, magasan automatizált funkciókkal rendelkező jármű számára elérhetőek lesznek.

A hálózatban lévő járművek többek között adatokat kaphatnak tőlük

  • az időjárásról,
  • a hőmérsékletről
  • és az útviszonyokról,

ami lehetővé teszi számukra, hogy előre jelezzék az előttük álló úton fenyegető veszélyeket. Lehetőség lesz más érzékelőktől, például videokameráktól származó adatok kombinálására a gumiabroncsok adataival, ami tovább javítja az útviszonyok áttekintését.

Az intelligens gumiabroncsok segíthetnek majd az autómegosztásban vagy -kölcsönzésben utazó cégeknek is, ahol az autókat gyakran nagyon különböző vezetési stílusú felhasználók vezetik.

A gumiabroncsok kopásának és általános állapotának megbízható nyomon követésével a vállalatok képesek lesznek kizárni az esetleges gumiabroncs-hibákat, és a veszélyes gumiabroncsokat időben jóra cserélni.

Ez nem csak a közlekedésbiztonságot növeli, hanem a cégek gazdaságosabb működését is biztosítja.

(via)

0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top